Agile

Van missie en visie naar strategie

Je organisatie heeft heel een mooi missie statement geformuleerd en van daaruit een mooie visie uitgewerkt. Overal waar je kijkt binnen de organisatie zie je posters hangen waarop deze missie en visie gedeeld worden. Je zou denken dat dat alle medewerkers deze statements kunnen dromen. Misschien is dat ook wel zo maar hoe zorg je… Lees verder »Van missie en visie naar strategie


Je organisatie heeft heel een mooi missie statement geformuleerd en van daaruit een mooie visie uitgewerkt. Overal waar je kijkt binnen de organisatie zie je posters hangen waarop deze missie en visie gedeeld worden. Je zou denken dat dat alle medewerkers deze statements kunnen dromen. Misschien is dat ook wel zo maar hoe zorg je ervoor dat de acties die uitgevoerd worden de missie en visie ondersteunen? Hoe zorg je ervoor dat de acties die je uitvoert niet te ver afwijken van de missie en de visie?

Wat je nodig hebt is een strategie. Een plan dat tevens als meetlat kan worden ingezet om te zorgen dat je dicht bij je missie en je visie blijft. Om tot een heldere strategie te komen zijn er een aantal mogelijkheden.

Hoe bepaal je die strategie?

Om een strategie te bepalen ga je vragen stellen aan het team. Deze vragen kunnen weer op plaknotities worden geschreven en bij elkaar worden geplakt. Zorg dat je vooraf de vragen op een flipover of whiteboard hebt geschreven. De plaknotities komen vervolgens onder de vragen te hangen.

Vraag 1: Wat willen jullie bereiken?

Deze vraag hangt natuurlijk heel dicht samen bij de missie en visie die je eerder hebt opgesteld. Toch is dit een heel belangrijke vraag omdat deze ervoor zorgt dat iedereen weer in dezelfde modus komt. Daarbij kan het natuurlijk even geleden zijn dat je de missie en visie sessie hebt gehouden. Een kleine update ter verduidelijking is dan wel zo handig!

Wanneer iedereen zijn of haar plaknotities onder de vraag heeft geplakt, groepeer je de plaknotities zodat er een paar centrale antwoorden ontstaan. Bespreek deze zodat er een gezamenlijk antwoord ontstaat van wat jullie willen bereiken.

Vraag 2: Hoe gaan we ons verder ontwikkelen?

Dit is een heel belangrijke vraag omdat het antwoord geeft op wat jullie gaan doen. Het stelt jullie in de gelegenheid te bepalen wat jullie wel en wat jullie niet gaan doen. Hierdoor wordt het in de toekomst eenvoudiger om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten of vragen van buitenaf.

Ook hier ga je weer in stilte te werk. Alle deelnemers schrijven hun antwoorden op plaknotities en plakken die onder de centrale vraag die je natuurlijk weer op een flipover of whiteboard hebt gezet. De antwoorden groepeer je vervolgens weer en vervolgens ga je met de groep aan de slag om ervoor te zorgen dat iedere categorie een goede naam krijgt.

Vraag 3: Wat zijn onze prioriteiten?

Gebruik de ‘dot-voting’ methode om te bepalen welke categorieën het meest belangrijk zijn voor de deelnemers. Met dot voting geef je iedere deelnemer de mogelijkheid om 3 stemmen te verdelen over de categorieën. Dit kun je doen met speciale stickers of gewoon met een (whiteboard)marker.

De categorieën die het hoogst scoren worden door het collectief van de deelnemers als meest belangrijk ervaren. De categorieën met weinig stemmen zijn dus minder belangrijk. Daarmee heb je vast kunnen stellen op welke terreinen je als eerste gaat ontwikkelen en welke nog even kunnen wachten.

Vraag 4: Hoe ga je innovatief scoren?

Stilstand is achteruitgang. Innovatie is voor veel bedrijven leidend om vooruit te komen. Hoe ga je op de gevonden punten innoveren. Neem als eerste de categorie met de hoogste score en laat de deelnemers in stilte zo veel mogelijk ideeën opschrijven om te innoveren. Het gaat nu echt om kwantiteit, de kwaliteit komt later. Per plaknotitie 1 item en zoveel mogelijk items!

Keur ideeën hier niet af! Elk idee is welkom, hoe onhaalbaar deze ook mag lijken. Een compleet onhaalbaar idee kan andere deelnemers net dat zetje geven om tot een kwalitatief goed en haalbaar idee te komen! De uitsplitsing tussen de echt goede innovatieve ideeën en de ideeën die niet haalbaar zijn gaan we nog maken.

Groepeer de verschillende ideeën weer en verzin een pakkende naam voor iedere groep ideeën. Dit is het moment waarop je met z’n allen besluit dat een bepaald idee niet haalbaar gaat zijn. Verwijder deze ideeën van de muur/whiteboard/flipover.

Vraag 5: Welk rendement willen behalen?

Voordat we beginnen wil ik eerst rendement toelichten. In veel gevallen wordt dit meteen vertaald naar ‘Hoeveel geld willen we verdienen?’. Punt is dat het in veel gevallen helemaal niet over geld hoeft te gaan. Rendement staat voor de meerwaarde die gecreëerd wordt door de investering die je doet. Zo kan het planten van bomen renderen in een groenere, fijnere en gezondere omgeving. Dit is niet direct in geld uit te drukken maar wel een belangrijke winst die we behaald hebben.

Laat de deelnemers, ieder voor zich, bedenken welk rendement de overgebleven groepen gaan opleveren. Wat wordt er behaald wanneer het idee wordt uitgevoerd? Wat is de winst (in welke vorm dan ook)? Uiteraard doen ze dit weer in stilte op plaknotities en plakken ze die bij de categorie.

Vraag 6: Hoe gaan we dit rendement verhogen?

Wanneer je in de toekomst alleen kijkt naar het rendement wat je haalt maar niet naar hoe je het rendement kunt verhogen, is groei vrijwel uitgesloten. Sterker nog: je loopt het risico juist te krimpen.

Neem het belangrijkste item en kijk daarbij hoe je het rendement niet alleen kunt halen maar ook kunt laten groeien. Als je voor ieder product dat je verkoopt een boom wilt planten. Hoe kun je dan het aantal bomen dat je plant vergroten. Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet 100 bomen maar 1000 bomen kunt planten?

Doe dit weer op dezelfde manier als bij de vorige vragen. In stilte, op plaknotities, zo veel mogelijk.

Groepeer deze ideeën ook en filter de onrealistisch eruit. Als je nu 1 boom per verkocht product plant is het waarschijnlijk financieel niet haalbaar om 10 bomen per verkocht product te planten. Dit is dus geen duurzame oplossing voor je bedrijf.

Wat je doet en waarom

Je hebt nu veel onderdelen gevonden. Je weet wat je wilt bereiken, hoe je dat gaat doen en wat de prioriteit heeft. Je weet ook hoe je innovatie kunt realiseren en daar rendement uit kunt halen. Tot slot heb je nagedacht over hoe je dat rendement kunt vergroten.

Nu is het belangrijk dit op papier vast te leggen. Alles wat er nu op je af komt kun je staven aan deze strategie. Op die manier kun je makkelijk controleren of dingen die je wilt gaan doen je dichterbij je doelen brengen. Als dat niet zo is, vraag je dan serieus af waarom je ze op zou pakken. Waarschijnlijk zal het antwoord zijn dat je dat beter niet kunt doen.

Ga aan de slag!

Nu denk je misschien “Hé, dit is iets wat voor ons ook handig is, maar hoe ga ik aan de slag?” Om je te helpen kun je van onze website het StrategieCanvas in A3 formaat downloaden. Dit canvas kan je helpen de strategie vorm te geven. Dit canvas — en nog veel meer handige tools — zijn gratis te downloaden via https://donnaknows.com/gratis-dingen.html. Je hoeft hier zelfs je e-mailadres niet voor achter te laten!

Het is bij dit soort workshops wel handig om iemand te hebben die de workshop faciliteert maar zelf niet meedoet bij het beantwoorden van de vragen. Als je binnen jouw team of organisatie niet iemand hebt die dit goed kan, helpen wij je natuurlijk graag bij deze workshop. Stuur ons daarvoor een berichtje of laat neem contact op via de website (https://donnaknows.com/contact.html).

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Wij delen graag kennis over zelfsturing en wat dat voor jou kan betekenen. Mis geen artikel en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.