Agile

Ontdek jouw missie

Bijna elke ondernemersboek begint ermee: je moet je missie, visie en strategie vastleggen. Maar laten we eerlijk zijn. Heb jij dat echt gedaan? Heb jij echt jouw missie en visie vastgelegd? Heb jij op basis daarvan jouw strategie bepaald? Controleer jij bij alles wat je doet of het nieuwe plan aansluit bij jouw missie en… Lees verder »Ontdek jouw missie


Bijna elke ondernemersboek begint ermee: je moet je missie, visie en strategie vastleggen. Maar laten we eerlijk zijn. Heb jij dat echt gedaan? Heb jij echt jouw missie en visie vastgelegd? Heb jij op basis daarvan jouw strategie bepaald? Controleer jij bij alles wat je doet of het nieuwe plan aansluit bij jouw missie en visie? Een schrale troost: je bent niet de enige.

Nu is dit ‘probleem’ er niet alleen voor ondernemers. Steeds meer bedrijven worden ingericht met zelfsturende teams. Deze teams worden daardoor een soort mini-onderneming binnen het grote geheel. Voor zo’n mini-onderneming geldt dus ook dat het belangrijk is een duidelijke missie en visie te hebben.

Omdat een missie en een visie niet zomaar uit de lucht komen vallen hebben wij daar workshops voor opgezet. In dit artikel leg ik je uit hoe wij met een team tot een heldere missie komen. In een later artikel neem ik je mee in het proces van de visie.

Een workshop

Wij helpen ondernemers en teams hun missie vast te leggen aan de hand van het 5B model. Dit model gebruiken wij als leidraad om de workshop gericht te houden op resultaat. Een missie vastleggen met een team kost daardoor vaak niet meer dan 1,5 uur.

‘we werken samen, alleen’

Het 5B model bestaat uit, je raad het al, 5 focusgebieden die allemaal met een B beginnen:

Basis, Belang, Betekenis, Boodschap en Bedoeling. Tijdens de workshop maken we daarnaast gebruik van het principe ‘we werken samen, alleen’. Meer over dit principe kun je vinden op onze workshop website: https://findingpurpose.nl.

De B van Basis

Alt-tekst toevoegen

De eerste B staat voor Basis en helpt vast te leggen wie we zijn en wat we doen. Wanneer we aan de workshop beginnen horen we vaak dat dit al helemaal duidelijk is. Wij nodigen de deelnemers dan toch uit deze stap niet over te slaan. Uit ervaring weten we namelijk dat deze stap vaak voor de meeste discussie zorgt.

Wat we in deze stap doen is de deelnemers vragen om — in stilte — zoveel mogelijk begrippen, woorden of zinnen op te schrijven die antwoord geven op de vraag “wat is onze basis?”. De vragen “Wie zijn we?”, “Wat doen we?” en “Wat zijn onze kernactiviteiten?” helpen antwoord te geven op deze vraag. Hiervoor gebruiken we natuurlijk de bekende ‘post-its’ of ‘geeltjes’ waarbij 1 antwoord per geeltje opgegeven mag worden.

De deelnemers hebben hier 5 minuten voor. Vervolgens laten we de deelnemers 1-voor-1 naar voren komen en samen groeperen we de geeltjes. Discussie laten we hier gedeeltelijk toe om uiteindelijk tot 1 zin te komen die antwoord geeft op de vraag: “Wat is onze basis?”.

Het resultaat kan bijvoorbeeld zijn:

“Wij zijn softwareontwikkelaars die meebouwen aan de webapplicaties van ons bedrijf.”

De B van Belang

Alt-tekst toevoegen

Nu we weten wat de basis is, reist natuurlijk de vraag: “Waarom doen we dat eigenlijk?”. Bij deze tweede B gaan we dat onderzoeken. We gaan precies op dezelfde manier tewerk als bij de B van Basis.

Het resultaat van deze B kan zijn:

“Eindgebruikers van onze webapplicaties, consumenten, kunnen hierdoor sneller producten vinden en aanschaffen.”

De B van Betekenis

Alt-tekst toevoegen

Met de Basis en het Belang paraat gaan we aan de slag met de Betekenis, ofwel: wat betekenen wij voor onze stakeholders en wie zijn dat eigenlijk? De antwoorden proberen we weer te krijgen op dezelfde manier: iedereen schrijft, in stilte, in 5 minuten zoveel mogelijk kernwoorden op geeltjes, die te maken hebben met die betekenis. Vervolgens gaan we die groeperen en er weer een eenduidige zin van maken.

Het resultaat voor betekenis kan bijvoorbeeld zijn:

“De directie van ons bedrijf kan door onze inzet meer verkopen realiseren en daardoor het bedrijf bestaanszekerheid en groei bieden.”

De B van Boodschap

Alt-tekst toevoegen

Nu komt een heel belangrijke B, die van Boodschap. Deze B is van belang omdat deze laat zien waar je als bedrijf of team voor staat. Er wordt beschreven welke waarden belangrijk zijn, waar het team of bedrijf in gelooft en wat het team of bedrijf wil uitdragen.

De werkwijze is weer hetzelfde als bij de vorige B’s. Houdt er wel rekening mee dat deze B vaak persoonlijker wordt waardoor discussies mogelijk ook meer emotie laat zien.

Het resultaat van de Boodschap kan zijn:

“Wij vinden betrouwbaarheid en eerlijkheid erg belangrijk en geloven dat we op die manier de beste oplossingen kunnen bieden.”

De B van Bedoeling

Alt-tekst toevoegen

Tot slot gaan we, natuurlijk weer op dezelfde manier, aan de slag met de B van Bedoeling. Hierin leggen we vast wat onze intenties en ambities zijn, welke we doelen we nastreven en wat we willen bereiken.

Voor deze B kan het resultaat er als volgt uitzien:

“Wij willen de webapplicaties eenvoudiger in onderhoud maken zodat we meer stabiliteit voor onze klanten kunnen genereren.”

Alle B’s verzamelen!

Nu we voor alle B’s een mooie samenvatting hebben gemaakt is het tijd om deze samen te voegen. Laat ik voor het overzicht alle resultaten nog even bij elkaar halen:

Basis: “Wij zijn softwareontwikkelaars die meebouwen aan de webapplicaties van ons bedrijf.”

Belang: “Eindgebruikers van onze webapplicaties, consumenten, kunnen hierdoor sneller producten vinden en aanschaffen.”

Betekenis: “De directie van ons bedrijf kan door onze inzet meer verkopen realiseren en daardoor het bedrijf bestaanszekerheid en groei bieden.”

Boodschap: “Wij vinden betrouwbaarheid en eerlijkheid erg belangrijk en geloven dat we op die manier de beste oplossingen kunnen bieden.”

Bedoeling: “Wij willen de webapplicaties eenvoudiger in onderhoud maken zodat we meer stabiliteit voor onze klanten kunnen genereren.”

Nu we dit allemaal bij elkaar hebben staan kunnen we dit samen voegen tot een helder missie statement.

Wij zijn softwareontwikkelaars die meebouwen aan de webapplicaties van ons bedrijf zodat eindgebruikers van onze webapplicaties, consumenten, sneller producten kunnen vinden en aanschaffen. De directie van ons bedrijf, onze stakeholder, kan door onze inzet meer verkopen realiseren en daardoor het bedrijf bestaanszekerheid en groei bieden. Wij vinden betrouwbaarheid en eerlijkheid erg belangrijk en geloven dat we op die manier de beste oplossingen kunnen bieden. Ons doel is de webapplicaties eenvoudiger in onderhoud te maken zodat we meer stabiliteit voor onze klanten kunnen genereren.

Ga aan de slag!

Nu denk je misschien “Hé, dit is iets wat voor ons ook handig is, maar hoe ga ik aan de slag?” Om je te helpen kun je van onze website het 5BCanvas in A3 formaat downloaden. Met dit handige canvas kun je stap voor stap de hierboven beschreven workshop uitvoeren. Dit canvas — en nog veel meer handige tools — zijn gratis te downloaden via https://donnaknows.com/gratis-dingen.html. Je hoeft hier zelfs je e-mailadres niet voor achter te laten!

Het is bij dit soort workshops wel handig om iemand te hebben die de workshop faciliteert maar zelf niet meedoet bij het beantwoorden van de vragen. Als je binnen jouw team of organisatie niet iemand hebt die dit goed kan, helpen wij je natuurlijk graag bij deze workshop. Stuur ons daarvoor een berichtje of laat neem contact op via de website (https://donnaknows.com/contact.html).

In de volgende blog zullen we beschrijven hoe je ook tot een team of organisatie visie komt. Ben je te nieuwsgierig om te wachten? Op onze website onder het kopje ‘Gratis dingen’ kun je het canvas daarvoor alvast downloaden.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Wij delen graag kennis over zelfsturing en wat dat voor jou kan betekenen. Mis geen artikel en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.